ANWB: ‘Alleen met slecht weer mag je wielrennen’

De ANWB lanceerde een heel nieuw super goed plan om de zogenaamde ‘wieleroverlast’ op het fietspad tegen te gaan. De wegenbond ziet toekomst in een plan waarbij wielrenners met mooi weer niet op het fietspad mogen. Conclusie: de ANWB wil dus dat wielrenners alleen met regen en sneeuw op hun racefiets stappen.

wielrennen

De afgelopen week kwamen er veel ongevallen met wielrenners in het nieuws. Da’s logisch. De laatste maanden waren dramatisch, wielrentechnisch gezien. Het regende veel, het was koud en er stond een straffe wind. Nu de temperaturen zijn gestegen en de Tour-koorts dankzij Bauke Mollema en Laurens ten Dam ook omhoog schiet, gaan veel amateurs ook de tweewieler op.

Dat feit op zich, wordt door veel andere fietsers al gevaarlijk gezien. Bij een wielrenner denken ze niet alleen aan doping, maar ook aan slecht gedrag, afsnijden, schelden en schreeuwen en een neus die op hun jas wordt geleegd. Ik geef toe: er zijn wielrenners die dat doen, maar heus niet allemaal.

En om het dan even gelijk te trekken. Er zijn genoeg ‘gewone fietsers’ die net zo gevaarlijk zijn. Neem een jongere van tegenwoordig. Die rijden zigzaggend over het asfalt omdat ze aan het whatsappen zijn. De oude van dagen rijden, in gezamenlijke unisekskleding, naast elkaar, waardoor er niemand meer langs kan. Daarnaast heb je nog de mensen die ooit een slechte ervaring met een wielrenner gehad hebben, en die besluiten om je zo dwars mogelijk te liggen. Om het kort samen te vatten: je hoeft pas aan de kant te gaan als een renner met zijn wiel de jouwe aantikt.

De ANWB is deze ‘fietsterreur’ zat en wil maatregelen. Wielrenners op de (auto)weg is geen optie. Dan rijden ze de Wegenwacht-abonnementhouders alleen maar in de weg. En dus moeten ze maar helemaal verdwijnen. Want nee, niet aan gewone fietsers uitleggen dat ze aan de kant moeten gaan als iemand belt. Ook niet besluiten om boetes uit te delen omdat je fietst met een mobiel telefoon in je hand. Of besluiten om ‘snelweg fietspaden’ aan te leggen. Gewoon de renners bestraffen door te roepen dat ze geen rondjes meer mogen rijden. Want: fietsen in de regen de kou, dat vindt niemand leuk. Ook wielrenners niet.

Nu afwachten wat de ANWB vindt van fietsen met een motor. Die gaan vaak ook boven 40 per uur. En aangezien deze fietsen vaak worden bereden door mensen van boven de 70, is het nog maar de vraag hoe lang dat goed gaat. Of zal deze groep ook alleen met slecht weer het fietspad op mogen? Dan is het leed niet te overzien..

3 reacties

  1. Naar mijn mening hoort Wielersport niet op de openbare weg, net zo min als autosport

    Wedstrijden vinden altijd op afgesloten trajecten plaats, maar we vinden het terecht niet goed als iemand vervolgens met zn Le-Mans of rally bolide op de openbare weg gaat recreeren/trainen of wat dan ook, waarom moeten we dit van Wielrenners dan wel toestaan?

    Het aantal ongevallen stijgt, maar dat heeft niet alleen met t weer te maken, maar met name met de grote verschillen in snelheid

    Zie ook http://www.elsevier.nl/Nederland/blogs/2013/7/Haal-die-gevaarlijk-scheurende-amateurwielrenners-van-het-fietspad-1311415W/

    daarnaast ” aan gewone fietsers uitleggen dat ze aan de kant moeten gaan als iemand belt” moet ik de eerste wielrenner met bel nog tegenkomen 🙂

  2. Even de statistieken erbij pakken. 61% van alle fietsongelukken zijn eenzijdig, bij 11% is een auto betrokken. Bij 9% is een andere fietser betrokken. Hoeveel daarvan te hard hebben gereden weet ik niet, maar dat zijn er vast niet heel erg veel.

    Als het doel van het fietsberaad en de ANWB is om het aantal fietsongelukken te verminderen zijn er dus veel effectievere maatregelen.

    Gisteren reed ik op weg naar huis, in het donker, door Halfweg. Alle straatverlichting stond uit. Goed, dat kan een keertje gebeuren. Echter op het fietspad ontbrak zo iets simpels als belijning. Alhoewel ik een flinke 50 lux led lamp voorop heb reed ik dus pardoes de berm in. Zonder erg, dat gelukkig wel, maar je zou zomaar terecht kunnen komen in de statistieken.

    Vorig jaar nog reed ik twee wielen en m’n stuur kapot doordat iemand het had bedacht om een verotte fietsbrug te repareren met multiplex platen en parkers. Schroeven houden dus niet in verrot hout. Eentje ervan bleef in m’n voorband hangen. Dan sta je dus heel snel stil kan ik je vertellen. Flink schade aan de fiets. Zelf zit ik stevig in elkaar en had alleen een blauwe plek en een gat in m’n fietspak. Voor een oudere kun je zomaar een trauma heli bellen.

    Nee, dan verzinnen instanties als ANWB en het fietsberaad van dit soort zachte gedragsbeinvloedings maatregelen.

    Als de basis fiets infra structuur niet aan bepaalde kwaliteits eisen voldoet gaat dat allemaal niet helpen denk ik dan als simpele fietspadgebruiker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.