Fietspadadvies gaat slachtoffers maken

Vergeten ga ik het niet meer. Onder een lauwwarme douche met een schuurspons grind uit mijn arm wassen. Het water brandt, niet te spreken over de ruwe kant van de spons. Ik wrijf tot het water rood kleurt. ‘Als het gaat bloeden, is het schoon’, zo vertelde de mevrouw van de eerste hulp mij. Na mijn arm wrijf ik over mijn schouder, mijn heupen en mijn schenen. Alle schaafwonden komen aan de beurt. Ik strompel de douche uit en trek oude korte kleding aan. De wonden moeten drogen. Maar de echt nare pijn kwam pas de ochtend daarna. Mijn lakens waren in de wonden opgedroogd. Lostrekken was de enige optie.

Het was een simpele valpartij. Met 40 per uur onderuit en een glij over het asfalt. Gelukkig was er geen auto in de buurt, het was in mijn voordeel dat ik op het fietspad reed. De schade was te overzien. Dat had niet zo geweest als het advies van het kenniscentrum op fietsgebied het Fietsberaad aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu al was ingevoerd. Zij willen dat er een maximumsnelheid van 25 per uur wordt ingevoerd op fietspaden. Wielrenners zouden voortaan moeten fietsen tussen de auto’s. En dat is levensgevaarlijk.

Automobilisten letten namelijk helemaal niet op fietsers. Ze nemen net zo vaak onterecht voorrang als een wielrenner. Ze snijden bochten af. En: wel eens als fietser voor een stoplicht moeten wachten? Dat kan nooit rechts naast een auto, maar moet altijd in de berm. De zijspiegel van de meeste wagens komen tot driekwart van het fietspad. En dan heb ik het nog niets gehad over automobilisten die de snelheid van wielrenners slecht inschatten en er pardoes oprijden.

Het advies aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat dus simpelweg slachtoffers opleveren. En nee, dat zijn niet meteen doden, we hoeven niet meteen dramatisch te worden. Maar meer gewonden zullen er zeker vallen. De schaafwonden zullen prikken. Het grind zal eruit gepulkt moeten worden. Het douchewater zal rood moeten kleuren.

Het advies volgt op de ontwikkeling van een nieuwe elektrische fiets. Die zou zo hard kunnen, dat het een gevaar is voor andere fietsers. De vraag is: waarom stuur je deze dan van het fietspad af? Waarom niet gewoon een nummerplaat voor elektrische fietsen en deze alleen op de bromfietspaden laten rijden? Met scooters gaat dat toch ook naar behoren? Of zijn dat de volgende weggebruikers die het fietspad moeten verlaten?

5 reacties

  1. Naar mijn mening hoort Wielersport niet op de openbare weg, net zo min als autosport Wedstrijden vinden altijd op afgesloten trajecten plaats, maar we vinden het terecht niet goed als iemand vervolgens met zn Le-Mans of rally bolide op de openbare weg gaat recreeren/trainen of wat dan ook, waarom moeten we dit van Wielrenners dan wel toestaan? Het aantal ongevallen stijgt, maar dat heeft niet alleen met t weer te maken, maar met name met de grote verschillen in snelheid, De zaak verplaatsen van fietspad naar rijbaan haalt ook niets uit, risicos komen alleen bij een andere groep te liggen maar blijven aanwezig, Zie ook http://www.elsevier.nl/Nederland/blogs/2013/7/Haal-die-gevaarlijk-scheurende-amateurwielrenners-van-het-fietspad-1311415W/
    Overigens is al aangeven dat er niet op de 25km regel gecontroleerd gaat worden, maar zal er in geval van ongeluk en aansprakelijkheid wel gekeken worden naar snelheid

  2. Een Fietspad is natuurlijk voor en alleen echte dagelijkse huis-, tuin- en keukenverkeerfietsers zoals boodschappende moeders, ouderen en kinderen rijden die niet harder dan 20 KM per uur (langzaam verkeer).

    Alles wat harder rijdt, hoort niet op het fietspad en hoort op de autoweg. Dit geldt voor alles wat gemotoriseerd verkeer is (fietsen met motortjes en scooters). En als je wilt racen of toeren met de scooter dan doe je dat niet op een fietspad. Racen kan je lekker op de snelweg.

    Ellende is begonnen met de scooters met het blauwe kenteken en hun onbeschofte gedrag en met opgefokte testosteron-wielerclubjes op het fietspad die de dagelijkse gebruikers op het fietspad terroriseren.

    Daarom vind ik het advies wel goed.

    Scooters moeten ook de autoweg op en het blauwe kenteken (tot 25 KM zonder helm maar vaak opgevoerd) moet worden afgeschaft.

  3. Belangrijk punt is dat het bij het advies van CROW-Fietsberaad alleen om onverplichte fietspaden binnen de bebouwde kom gaat. Zelf zou ik het voor alle fietspaden binnen de bebouwde kom willen. Dwz. vaak zijn die fietspaden te krap bemeten en te vol. Voor verbreding is vaak geen ruimte. 98% van de fietsers rijdt onder de 25km/h en moet je voor die 2% fietspaden een meter breder maken en de bochten verruimen? In Duitsland zie je vaak racefietsers op de weg, maar hun fietspaden binnen de bebouwde kom zijn nog smaller.

    Zelf fiets ik niet ondersteund rond de 23km/h. Tegenwind 20 en voor de wind 27. Door de oude binnenstad ga ik meestal niet harder dan 15km/h om de voetgangers te kunnen ontwijken.

    Ik verwacht niet dat het gehandhaafd gaat worden, het is meer een adviessnelheid.

    Buiten de bebouwde kom mogen wielrenners en andere fietsers gewoon 80km/h op de fietspaden.

    http://ximaar.wordpress.com/2014/12/02/dec-02-bibeko-fietspadsnelheid/

  4. Uit testen bleek dat snorfietsen allemaal veel harder kunnen rijden dan het wettelijke maximum. Dus moet de overheid zorgen dat de producenten het vermogen terugschroeven.Je wordt vrijwel dagelijks ingehaald door blauwekenteken -snorders, met snelheden boven de 60.Is dus ook kwestie van stringentere handhaving door de overheid.Neem aan dat wielrenners niet harder mogen dan snorfietsen/-brommers?
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html

  5. Het grote gevaar op fietspaden blijkt helemaal niet, racende fietsers of scooters te zijn. Uit cijfers blijkt dat 60% van de ongelukken met fietsers eenzijdig zijn. Paaltjes, gekke bochtjes, hekjes, putten, gladheid, slecht onderhoud of gewoon pech aan je fiets.

    Bezorgdheid over subjectieve veiligheid moet niet gebruikt worden om een groep op basis van vooroordelen zomaar te verbannen naar de weg. Tussen de auto’s rijden is altijd gevaarlijker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.