Gemeente: ‘Fietspaden voldoen aan norm, maar niet aan die van jou’

De vijf fietspaden die na de #tourderaadsleden zijn opgeknapt, liggen er niet allemaal even goed bij. Die op de Geniedijk is super, maar bij de andere paden zijn alweer veel gaten en scheuren te zien. Hier komt echter niet snel verandering in.

Dat blijkt uit antwoorden van een woordvoerder van de gemeente. Ik vroeg namelijk of er nog gekeken gaat worden naar de toestand van de fietspaden die opgeknapt zijn, maar er nu al slecht bij liggen. Wat blijkt: er wordt wel naar gekeken, maar niet snel.

De paden vallen nu namelijk onder het reguliere onderhoudsplan. De woordvoerder: ‘De paden uit de brief aan de raad – de vijf na de fietstocht – zijn aangepakt. Vervolgens zijn ze weer gewoon opgenomen in het reguliere onderhoudsregime. Dat houdt in dat ze in beeld komen zodra ze onder het vereiste onderhoudsniveau ‘zakken’ volgens de landelijke CROW-systematiek. Dat wil onder meer zeggen dat een externe partij dit beoordeelt.’ Een extra controle komt er dus niet. En de huidige staat van de fietspaden is dus blijkbaar ook goed genoeg volgens het CROW-systeem.

‘Mascini-norm’
Ook heb ik gevraagd of er nog gekeken gaat worden naar de lijst met meer dan 60 slechte fietspaden die ik samen met inwoners van Haarlemmermeer heb samengesteld. Maar ook hier geen witte rook: ‘In het kader van de beheerplannen is de keus gemaakt (door college én raad) voor veiligheid en het voorkomen van kapitaalvernietiging. Er is vooral geïnvesteerd in wegen en bruggen. Voor de fietspaden geldt dat deze moeten voldoen aan de BKP-norm. En het kan inderdaad zijn dat deze verschilt van de Mascini-norm.’

Fietsersbond
Opvallend is dat er van een ‘Mascini-norm’ wordt gesproken. Vindt de gemeente dat ik mij aanstel? En dat gaten en kieren nou eenmaal bij een fietspad horen? De fietsersbond staat immers pal achter mijn acties. Niet voor niets hebben zij gelijk met mij ingesproken in de raad over de slechte staat van het rode asfalt in Haarlemmermeer. Daarnaast heb ik 90 procent van de slechte plekken van inwoners uit de gemeente toegestuurd gekregen. Zij vinden de paden dus ook gevaarlijk…

2 reacties

  1. Probleem is vaak de ondergrond. Als daar niets aan gebeurt dan blijft het water naar de zee dragen of asfalt in een bodemloze put storten. Opvallend is vaak dat een naastliggende weg er prima bij ligt. Die is wel goed gefundeerd met zand, grof en fijn pijn. In het verleden dachten ze dat een fiets niets weegt en pakte men het qua ondergrond veel knulliger aan. Vervolgens kregen boomwortels de schuld. Ook op plekken waar geen boom staat. En waar dus niets aan de hand is met de gewone weg. Punt is dat wegen en fietspaden te lijden hebben onder temperatuursinvloeden en afvoer van regenwater. Daardoor heb je voor een fietspad een volwassen fundering nodig die ook onder wegen wordt toegepast. Het gewicht van een fiets of boomwortels doen er eigenlijk niet toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.