Gemeente: Maak de IJweg oversteken weer veilig

We dachten gezellig te barbecueën. Het weer was uitstekend, het vlees smaakte goed en ook het bier ging hard. Tot het moment waarop er sirenes van achter het huis klonken. Er snelde een ambulance en iedereen die aanwezig was, wist waar de hulpdiensten zich heen spoedden.

ijweg
De oversteek in betere tijden.De afgelopen jaren is het namelijk steeds ‘raak’ bij de oversteek van de IJweg ter hoogte van dansschool Fokker in Hoofddorp. Vroeger hadden de auto’s voorrang, maar de gemeente besloot om de fietsers het overwicht te geven toen de IJweg een 30 kilometer-weg werd. Sindsdien wordt er iedere week wel een fietser geschept. De drempel en de alarmsignalen ten spijt.

Omdat ik er veel klachten over kreeg, ben ik vorig jaar naar de verantwoordelijk wethouder gestapt. Michel Bezuijen, inmiddels burgemeester in Rijswijk, vertelde toen dat de oversteek wettelijk gezien goed is ingericht. Het is een weg waarop je alleen met lage snelheid mag rijden. Daarnaast geven de knipperende lichten gevaar aan. De drempel waar de oversteek overheen loopt, zou de automobilisten genoeg moeten afremmen. Dus, luidde de conclusie van de toenmalige wethouder: het is de schuld van de automobilist en niet van de inrichting van het kruispunt.

De vraag is wat de gemeente nu precies wil. Veiligheid of een fietser die altijd door kan rijden? De reactie van de buren op de ambulance zeiden genoeg: ‘Oh het is weer raak. Ik ga even kijken of ik kan helpen’. Deden ambtenaren dat ook maar: helpen. Eigenlijk is de oplossing heel simpel: de automobilisten voorrang geven. Of moeten er eerst doden vallen?

8 reacties

  1. 100% mee eens. Het is een levensgevaarlijke situatie. Als naburige bewoner ken je de situatie en ben je erop bedacht, maar als je niet bekend bent met de situatie gaat het heel snel mis. Het is nl. volslagen onlogisch. Ineens een kruisend fietspad dat voorrang heeft op de straat die wordt gekruist, ieder weldenkend mens begrijpt dat dit vragen om ongelukken is.

  2. Het stukje bij de Ijweg is altijd gevaarlijker geweest, maar niet zo gevaarlijk als de rotonde tussen overbos en floriande. Het is trouwens onzin dat fietsers nooit voorrang hebben gehad want in de tijd dat ik naar de Bikube ging was dit al zo. En dit is al zeker 12 jaar geleden!! Misschien dat het tussendoor aangepast is, maar die haaientanden stonden er toen in ieder geval wel voor de auto’s. Het terugdraaien zal lastig worden gezien er meer verkeerssituaties zijn die de gemeente onterecht heeft aangepast. Succes!

  3. Als de IJweg gewoon voorrangsweg wordt, heb je deze situaties niet meer.Maar ja, Als je gaat turven waar idiote verkeersregels gelden, zoals de rotonde bij de Fontein, die dus gewoon in strijd is met de verkeersregels voor rotondes, vraagt de Gemeente om ellende;
    Wat zijn de verkeersregels op een rotonde?
    U rijdt op een rotonde altijd in 1 richting. U berijdt de rotonde zoals weergegeven op het verkeersbord. Er zijn rotondes waar u voorrang moet verlenen en rotondes waar u voorrang moet krijgen.

    Verkeersborden rotonde
    Een rotonde wordt aangegeven door het verkeersbord J9 (rotonde) en verkeersbord D1 (rotonde: verplichte rijrichting). Het bord J9 staat voor de rotonde en waarschuwt u dat er een rotonde aankomt. Bord D1 staat op de rotonde.

    Voorrangsregels rotonde
    Bij het naderen van een rotonde gelden dezelfde voorrangsregels en voorsorteerregels als bij een kruising:

    Wilt u een rotonde oprijden waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan die de voorrang regelen? Dan moet u voorrang krijgen van al het verkeer dat op de rotonde rijdt (voorrangsregel ‘rechts gaat voor’).
    Wilt u een rotonde oprijden waar verkeersborden en/of verkeerstekens staan die de voorrang regelen? Dan moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die op de rotonde rijden.
    Bij het verlaten van een rotonde moet u fietsers die op de rotonde blijven soms voorrang geven. Let goed op de verkeerssituatie ter plaatse.==

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.