Gemeente: Zet toch stoplichten bij oversteek IJweg

Een klap. IJzer schuurt over het asfalt. Een fietser ligt op de grond. Het was vrijdag opnieuw raak op de oversteek van de IJweg met het Gravenbospad in Hoofddorp. Voor de zoveelste keer.

Ongeluk op de oversteek

Foto: 112Meerlanden.nl

De oversteek – die vlakbij dansschool Fokker ligt – is een veelgebruikte. Veel bewoners van de wijken rondom de IJweg laten hun hond uit op het veld grenzend aan het fietspad en steken de IJweg over. Daarnaast gaan veel scholieren via de oversteek naar school. Niet alleen van de vlakbij gelegen IJwegschool, maar ook naar bijvoorbeeld het Kaj Munk. Ook is het fietspad de meest gangbare weg naar het centrum van Hoofddorp.

Maatregelen
Buurtbewoners hebben al vaker geklaagd over de oversteek. Fietsers zijn er namelijk volgelvrij. Jaren geleden hadden auto’s voorrang. Maar dat is omgedraaid. Auto’s moeten nu stoppen voor de fietsers, maar doen dat vaak niet. Waarom het keer op keer mis gaat, is niet duidelijk. Opvallend is het wel. De gemeente heeft vorig jaar namelijk al de nodige maatregelen genomen. Er is een zebrapad, er staan haaientanden, er ligt een drempel en er staan knipperende borden die aangeven dat er een oversteek is. Je zou zeggen dat de komst van de oversteek en het geven van voorrang duidelijk is. Maar blijkbaar wint de gewenning van de automobilist het van de opzichtige tekens.

Goed opletten
De gemeente gaf eerder al bij mij aan dat het niet hun schuld is dat het zo vaak mis gaat. Zij hebben – naar eigen inzicht – genoeg gedaan om de oversteek veilig te maken. En ja, de eerdergenoemde oplossingen zouden genoeg moeten zijn, maar zijn dat niet. De opmerking van oud-wethouder Bezuijen dat automobilisten zelf dan maar goed moeten opletten, snijdt ook geen hout. Want dat doen ze dus duidelijk niet. Met de vele aanrijdingen als gevolg.

Stoplichten
Dus is het tijd voor verdere maatregelen. Natuurlijk, het is de schuld van de niet oplettende automobilist en de gemeente heeft al veel gedaan. Maar mensen net zo lang laten aanrijden tot het duidelijk is, is ook geen oplossingen. De oplossing is een stoplicht. Natuurlijk, de huidige opzichtige waarschuwingen werken niet, maar een stoplicht is toch iets dwingender. Door rood rijden is strafbaar. Een knipperend bord negeren is dat niet.

Toolenburgerplas
En dat het werkt is te zien bij de oversteek van winkelcentrum Floriande naar de Toolenburgerplas, bij de Fanny Blankers-Koenlaan. Daar staan verkeerslichten en zijn weinig tot geen aanrijdingen geweest. Automobilisten snappen dat ze moeten stoppen en fietsers en voetgangers kunnen veiliger oversteken.

14 reacties

      • Kom meerdere keren per dag over of langs kruispunt.
        Je ziet fietsers en voetgangers die noodsprongen moeten maken, boze reacties en niet één maar meerdere keren per uur zelfs.
        Auto’s houden zich absoluut niet aan de 30 km, aanduiding van 30 km zone is ook m.i. erg onduidelijk.
        Gemeente ga op de ijweg regelmatig snelheid controleren, je wordt rijk.

        • 30km zone prima, echter dan behoort de gemeente daar ook een situatie te bewerkstelligen welke bij een 30km zone hoort.
          De wegbelijning hoort bij een 60km zone.

          Men kan, en zal, hier dus best controleren echter ik denk dat automobilisten die ”gepakt” worden een grote kans maken wanneer ze in beroep gaan. Simpel een bordje 30km plaatsen is namelijk volgens de wet niet voldoende, zeker niet wanneer de situatie ter plekke een mengelmoes van situaties is.

  1. Maar dat er niet meer ongelukken gebeuren bij de oversteek naar de toolenburgse plas is mij toch ook een raadsel als je ziet hoe veel fietsers daar door rood rijden.

  2. Die knipperlichten die aan moeten geven of er een fietser aankomt staan meestal permanent te knipperen dus daar kan je ook niets mee, jammer want in de korte tijd dat ze het wel deden vond ik ze echt ideaal zeker in het donker.

  3. De IJweg op deze plek heeft weg categorisering: “erftoegangsweg binnen de bebouwde kom”. Die horen ingericht te zijn met zo min mogelijk aanwijzingen. Geen rijafscheidingen, geen borden op kruisende wegen, geen stoplichten. De daadwerkelijke inrichting is een allegaartje.

    Er is belijning langs de fietsstroken, iets wat eigenlijk hoort in een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom. Een 60 km/u weg zoals de ringvaart. Er zitten verkeerslichten in bij bijvoorbeeld de busbaan en het fietspad bij de Toolenburgseplas.. Iets wat ook niet past bij de inrichting van een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom.

    Wat ik mij afvraag of de huidige categorisering van de IJweg in Hoofddorp wel klopt. De daadwerkelijke inrichting wijkt namelijk enorm af van de normen die ervoor gelden. De IJweg is namelijk een belangrijke verbinding binnen Hoofddorp. Iets waarvoor misschien eerder de status van gebiedsontsluitingsweg moet hebben. De normale inrichting van zo’n soort weg is weer heel anders dan wat er nu is. Op de drukkere plekken zou je dan zelfs een vrijliggend fietspaden verwachten. Zoals het oude gesloopte fietspad bij de Toolenburgse plas.

    Wat voor mij wel duidelijk is dat er het één en ander mankeert aan de huidige inrichting.

    De gemeente zegt dat ze er alles aan gedaan hebben, maar in feite zijn ze toch echt zelf verantwoordelijk voor de huidige foute inrichting en/of categorisering. Het gevolg is wel dat er onduidelijkheid is. Mensen rijden onbedoeld te hard, denken ten onrechte dat ze voorrang hebben. Verkeer is menselijk en mensen maken fouten, daarom is het belangrijk dat je door middel van de juiste weginrichting de gevolgen van die fouten minimaliseert.

  4. De gemeente weet van de verkeerde categorisering.

    Uit een verkeersrapport uit 2009. (zie: https://haarlemmermeergemeente.nl/file/955/download)

    Over sommige erftoegangswegen rijdt bijvoorbeeld meer autoverkeer dan op grond van de wegcategorie wenselijk is waardoor de verkeersveiligheid voor fietsers op de weg gevaar loopt.

    IJweg. Bij het ontwerp van Floriande en ook het opstellen van het categoriseringsplan bestond de wens om de IJweg een ‘knip’ te realiseren waardoor doorgaand verkeer over de weg niet meer mogelijk zou zijn. Hier was ten tijde van de laatste realisatiefase van Floriande zoveel bezwaar tegen dat dit niet haalbaar was. Er is een besluit genomen voor een andere oplossing, zonder daarbij expliciet de inconsistentie met het Wegcategoriserings/Duurzaan Veilig beleid te betrekken. De gemeente heeft geprobeerd om met de aanleg van drempels de intensiteiten op de weg tot een acceptabeler niveau terug te dringen maar intensiteiten zijn nog steeds te hoog voor een erftoegangsweg. Momenteel ‘lift de weg mee’ met de Verkeersstudie Hoofddorp- Zuid waarin voor een breder gebied (inclusief de IJweg) naar oplossingen wordt gezocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.