Haarlemmermeer is niet in alles fietsvriendelijk

Wekelijks fiets ik een rondje Haarlemmermeer. Tientallen kilometers aan asfalt zie ik voorbij komen. Alhoewel: soms durf ik het geen asfalt te noemen. De gemeente wil graag groen zijn, maar slaat nu een modderfiguur. Want waarom niet investeren in de fietspaden, zodat inwoners graag op de fiets gaan?

fietspad

Ambtenaren rijden rond in elektrische auto’s en de gemeente is één van de weinige in Nederland die actief laadpalen plaatst. Daarnaast staan er zonnepanelen op het dak van het raadhuis en biedt de gemeente steun aan inwoners die ook energie willen opwekken uit het licht van de zon. Daarnaast beloont het groene ideeën en is het heel erg bezig met duurzaamheid. Zelfs de mailhandtekening van de werknemers geeft aan dat ‘printen slecht is voor het milieu’.

Daarnaast valt er op de website genoeg te lezen over fietsen in Haarlemmermeer. Zo is er een OV-fiets, die je kunt huren op het station. Er zijn verschillende fietsroutes te downloaden en er wordt gesproken over een onderzoek van de fietsersbond uit 2011. Zij keken naar de fietsvoorzieningen in Haarlemmermeer.

Waarschijnlijk heeft de bond alleen gekeken naar het aantal fietsenrekken en routebordjes in de polder. Want: anders zou er toch allang zijn ingegrepen op het fietspad in de gemeente? Ik neem de Hoofdweg als voorbeeld. Van Abbenes tot aan Hoofddorp zijn er punten die het fietsen minder aantrekkelijk maken. Te beginnen in het zuiden, bij Abbenes dus. Daar ligt geen asfalt op het fietspad maar tegels. Dat hobbelt als een gek. Niet echt fietsvriendelijk. Een stuk verder, zeg maar vanaf de rotonde richting Lisserbroek, komen de wortels van bomen door de rode deklaag heen zetten. Ook hier zit de weg vol scheuren en heuveltjes. Het stuk tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp is ook niet fijn. Hier ontbreken de lantaarnpalen. Gevolg: ’s nachts fiets je in het pikkedonker. Een apart gevoel, helemaal omdat je het crematorium passeert.

Vanaf de Bennebroekerweg is het wél goed geregeld. Er ligt een asfaltpad en de fietsers krijgen snel groen licht op de verschillende oversteken. Wat wel vervelend is, is dat je op een gegeven moment niet meer verder kan fietsen, richting het centrum. Je moet oversteken en langs molen de Eersteling fietsen. Nadeel: ook daar liggen heel veel kleine tegels. En een paar meter verderop moet je wéér de weg over om het dorp in te rijden. Een onnodige omweg dus.

Ik ben niet de enige die de fietspaden in de polder hekelt. Raadslid Peter van Groenigen heeft ook al meerdere malen zijn nek uitgestoken. Maar dat heeft nog niet het gewenste resultaat gebracht. En dat terwijl het voor de gemeente wél een aandachtspunt zou moeten zijn. Want een groene gemeente word je pas écht wanneer mensen graag op de fiets gaan. En dat is nu niet het geval. Het is tijd voor actie.

5 reacties

  1. Mijn ervaring van het fietsen door Hoofddorp zelf (vanaf Aalsmeer, totaan het Spaarne ziekenhuis en weer terug) was matig positief. De fietspaden waren behoorlijk (asfalt en lekker doorfietsend), maar het aantal bordjes was minimaal, dit gold voor de route die de fietsersbond-fietsrouteplanner gaf. De route die door de bordjes wordt aangegeven zijn veelal tegelpaden, doorspekt met kruisingen en stoplichten.
    Nee, aan fietsend door Hoofddorp gaan, heb ik geen fijne herinneringen.

  2. Fietspaden moeten minimaal van dezelfde kwaliteit zijn als de weg die ernaast ligt.

    Vaak zie je fietspaden met tegels of klinkers naast strak asfalt. Eigenlijk is dat de wereld op z’n kop. Fietsers hebben immers geen veersystemen of brede lage druk banden om de hobbels op te vangen. Juist fietsers hebben behoefte aan glad asfalt.

  3. Precies.

    Recent is er in de Haarlemmermeer zelfs een nieuw fietspad met schelpenverharding aangelegd. Langs een 4 baans autoweg nota bene. Zelfs het kneuterige knisperen hoor je dus niet meer.

    Dit fietspad is te vinden tussen Vijfhuizen en het Haarlemmermeerse Bos. Het sluit aan op een ander fietspad, wel met asfalt, richting de Polderbaan. Voor weinig extra geld had het veel mooier kunnen zijn. Helaas is er op dit moment van de originele 1.80m breedte nog slechts twee spoortjes van 30 cm breed over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.