Halve van Egmond: Pendelbus als melkkoe

De organisatie van de Halve van Egmond is dolblij: er is in 2017 een recordaantal deelnemers. Fijn: hoe meer zielen hoe meer vreugd. Maar de 17.800 hardlopers brengen ook veel op. Een deelnamebewijs is namelijk 24,50 euro. Een snelle rekensom: 436.100 euro aan entreegeld. Een evenement organiseren kost natuurlijk wat, maar met hoofdsponsoren als Lidl wordt vast veel al opgevangen.

Groot is mijn verbazing dan ook als ik voor vijf euro een kaartje voor de pendelbus moet kopen. De bussen zijn namelijk een soort van verplicht nummertje. De doorgaande wegen rondom Egmond aan Zee zijn – logisch – afgezet. Dus moet er geparkeerd worden bij Heiloo of bij de wielerbaan bij de Meent om daar in een geleende stadsbus uit Almere te stappen. Iedere reiziger moet 5 euro betalen. Deelnemer of niet. De bus brengt ons naar VV Egmondia waarna het laatste stuk naar de start gelopen moet worden. Prima geregeld. Helemaal omdat de bussen om de vijf minuten rijden.

Toch vraag ik mij af of die bussen niet een verkapte melkkoe zijn. In een gemiddelde bus zit zo’n 40 man á 5 euro. Dat maakt 200 euro per ritje. En dat om de vijf minuten. Sterker nog, als iedere deelnemer met de pendelbus is gekomen, levert dat liefst 89.000 euro extra op. En dan heb ik de kaartjes van de meegereisde toeschouwers niet eens meegerekend…

Deze column verscheen eerder in Alkmaarsche Courant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *