Op weg naar de Halve van Amsterdam: week 1

Eigenlijk heb ik er helemaal geen zin in. Maar het moet. Ik trek mijn hardloopschoenen aan, zoek een leuke playlist op in Spotify en start mijn TomTom-horloge. Tijd om te rennen. Want ik heb een doel: de Halve Marathon van Amsterdam.

Een maand of twee geleden ben ik namelijk uitgedaagd door collega Wim. Samen met hem, andere collega’s Milo en Fokke en vriendin Marionne liep ik de Busbaanloop in IJmuiden. En sindsdien is iedereen eigenlijk op zoek naar leuke loopjes. Mijn voorkeur gaat uit naar de kortere stukken. Maar toen Wim vertelde dat hij zich had ingeschreven voor de Halve Marathon, begon het toch ook bij mij te kriebelen. Want: het is nog altijd de mooiste loop die ik ooit gelopen heb. Omdat ik toch een beetje twijfelde, heeft hij mij uiteindelijk uitgedaagd om ook mee te lopen. En toen was ik om. Want met een beetje competitie is niets mis.

Magisch
De (Halve) Marathon van Amsterdam heeft iets speciaals. Vroeger keek ik de loop wel eens op televisie. En toen stond ik ineens zelf aan de start. Daarnaast loopt de route langs mijn oude werkgever (Audax) en het Vondelpark. De finish op de atletiekbaan in het Olympisch Stadion heeft zelfs iets magisch.

PR
In 2013 deed ik er 1.54 minuten over. Toen was ik super tevreden. Ik had een week van tevoren voor het eerst meer dan 16 kilometer gelopen. Ongetraind onder de twee uur. Voor mij een hele prestatie. Maar nu wil ik meer. Mijn huidige PR op de Halve is namelijk net onder de 1.48 uur. En met wat training is er dus (hopelijk) veel meer mogelijk.

Streeftijd
De komende weken ga ik dus veel trainen. Drie keer per week trek ik mijn schoenen aan voor een rondje. Met een snelle 7, een rustige 10 en een ontspannen 15 kilometer hoop ik op 15 oktober sterk genoeg aan de start te verschijnen om mijn streeftijd van 1.45 uur te halen.

Ik hou jullie per week op de hoogte.

Week 1
Na wat tips van Marco (waarvoor dank!) ben ik deze week begonnen met trainen. Rustig aan. Ik loop de afgelopen maanden iedere week wel een of twee keer hard, maar nooit écht lange afstanden. Dus dat moet ik eerst even rustig opbouwen.

Donderdag start ik – ondanks de regen – met mijn eerste rondje op weg naar de Halve Marathon. Ik heb uitgerekend dat ik gemiddeld 5 minuten per kilometer mag lopen in oktober om mijn streeftijd te halen. Daarom besluit ik deze loop van 10 kilometer ook rond die tijd te lopen. Gewoon om te zien hoe dat voelt. Maar al snel loop ik zo lekker, dat mijn snelheid vanzelf omhoog gaat. Nog niet echt heel moe kom ik terug. De eerste training is geslaagd.

Twee dagen later wil ik weer zo’n 10 kilometer lopen. Maar al snel merk ik dat ik nog niet genoeg hersteld ben. Het is toch een kwestie van opbouwen he. Daarom maak ik er een wat kortere loop van en schroef ik de snelheid wat naar beneden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.