Sixpack? Dan train je te weinig

Mannen en sporten. Mannen en krachttrainen. Mannen en een sixpack. Het heeft altijd iets speciaals gehad. Tuurlijk, voor de vrouwen, maar ook voor ons als man. Een bierbuik is niet stoer. Een sixpack, dat is het doel. Een oerinstinct? Wellicht.

buikspieron

Voor ik vorig jaar begon met fietsen, hoorde ik niet bij het groepje mannen dat gezegend was met een sixpack. Nee, ik was niet moddervet, maar had wel een randje. En ja, ik ben ijdel genoeg om dat er ook af te fietsen. Dat ging snel. Aangezien ik fietsen leuk vond, ging ik steeds vaker. Ik verbrandde calorieën alsof het niets was, en het buikje was er ook af. Maar wat mij opviel: ik kreeg geen sixpack.

Daarom besloot ik situps te doen. En ook voor dit gold: ik kende mijn grenzen niet. En dus ging ik elke ochtend en avond een half uur tot uur op de grond liggen om crunshed, situps en noem het maar op te doen. Resultaat: helemaal niets.

Ik vreesde even dat mijn lichaam er gewoon niet voor gemaakt was om er gespierd uit te zien. Tot een fysio mij iets opvallends vertelde: wielrenners krijgen geen duidelijk sixpack. Reden hiervoor is dat renners die veel kilometers maken, meer verbranden dan dat ze op een dag kunnen eten. Het lichaam heeft voedingsstoffen nodig en begint dan als eerste aan de buikspieren, zo legde hij mij uit. Dat ik geen sixpack had, betekende niet dat ik geen getrainde buikspieren had, maar dat ik gewoon veel op mijn fiets zat.

Die woorden zette mij aan het denken. En ik besloot een onderzoekje te houden. Wat je bij veel Rondes ziet, is dat renners in de hete klimetappes hun shirt open ritsen, waardoor de buik duidelijk zichtbaar is. En wat viel mij op: geen blokjes. Platte uitgemergelde buiken, geen spier te bekennen.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat wielrenners met een sixpack niet hard genoeg trainen. Denk daar maar eens over na wanneer je buikspierkwartiertje afgerond hebt. Wat je overigens wel moet blijven doen, want sterke buikspieren hebben niets met een sixpack te maken. Dat moge duidelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *