#TVOH Red Room: gemiste kans

Bij de presentatie van het nieuwe talentenprogramma The Voice Of Holland (vanaf hier #TVOH) zorgde niet alleen de opzet voor veel aandacht. Want behalve dat dit programma alleen met goede zangers en zangeressen zou gaan werken, zou ook social media in het plan worden betrokken.

Een prachtig initiatief. Want de laatste jaren probeerden tv-bonzen vooral geld te verdienen door smsjes te scoren. Social media werd op de achtergrond geschoven. Er was niets mee te verdienen, en daardoor ook totaal niet interessant.

John de Mol dacht daar blijkbaar anders op en beloofde dat social media gebruikt zou worden. Vooral om de mening van de kijker te pijlen. Te laten zien hoe de mensen thuis van een specifiek optreden dachten. Twitter, Facebook, Hyves, alles werd gebruikt.

Tenminste: dat was het plan. Nu het programma in een vergevorderd stadium is, kunnen we wel concluderen dat het volledig mislukt is. Een gemiste kans. Zonde.

Social Media werd gebruikt in een lichtkrans op de muur, waar overigens alleen de positieve tweets in kwamen. Die van negatieve aard werden keurig uitgefilterd. En Facebook en Hyves heb ik al helemaal niet voorbij zien komen. Winston vroeg aan kandidaten in The Red Room of ze de tweets hadden gelezen, deze noemden er twee op. En klaar. Over.

Het was een prachtige kans. Social Media en een populair televisieprogramma in elkaar koppen. #TVOH zou een niet te verslaan merk zijn geweest. Nu was het aardig, maar de echte link tussen de twee was er niet. De stem van het publiek was weer niet op tv te zien. En dat is toch een schande wanneer je je programma The Voice noemt.

Eén reactie

  1. Pingback: Is de Toekomst van TV Social? « Mediapsychologie.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.