Waarom krijgt Calatrava nog opdrachten?

De Calatravabruggen heten in Haarlemmermeer al jaren de ‘Caladramabruggen’. En misschien wel terecht: in 2004 werden er drie bruggen in gebruik genomen, de Harp, Citer en Luit. Sindsdien is het echter schering en inslag met het onderhoud. In 2007 moest er al ingegrepen worden omdat de bruggen vol roest zaten. Ook andere projecten van architect Santiago Calatrava liepen goed mis. Toch krijgt de Spanjaard opdracht na opdracht.

calatrava

In eerste instantie waren de kosten van de Calatravabruggen geschat op 28,8 miljoen euro. Dat lag al 8 miljoen boven de voorbereidingsplannen. Dat kwam omdat er een zwaardere constructie nodig was. In 2005 kwamen er echter 5 miljoen euro aan kosten bij, om de eerder genoemde roest weg te werken. Nu schijnt het bedrag te zijn opgelopen tot bijna 50 miljoen euro. En dan heb ik het alleen nog over de herstel- en onderhoudswerkzaamheden aan de bruggen. Daar komt de bijna 30 miljoen dus nog bovenop.

Veel mensen geven architect Santiago Calatrava de schuld. Zelfs de gemeente heeft onderzocht of het de Spanjaard aansprakelijk kan stellen. Calatrava zelf ontkent alle aantijgingen. Hij doet zijn best en trekt zijn handen er vanaf. Er is meer kritiek op de architect: eerder werd hij aangeklaagd in Italië en bijna al zijn projecten in Europa blijken fors duurder uit te pakken.

Sinds eind december heeft Calatrava er een probleem bij. In zijn thuisstad Valencia zijn er panelen van het door hem ontworpen operagebouw afgevallen. Ook daar geven de instanties de architect de schuld. Calatrava zou 100 miljoen euro betaald hebben gekregen voor het project, dat vier keer zo duur uitpakte dan verwacht. Daar leken de autoriteiten zich net bij te hebben neergelegd, maar toen, na acht jaar, kwamen de eerste platen naar beneden. En daarmee nam de kritiek weer toe.

Opnieuw wordt het heet onder de voeten van Santiago Calatrava. Maar: tot nu toe hebben de meeste opdrachtgevers geen poot om op te staan. Het is de vraag wie er als eerst verantwoordelijkheid gaat nemen. Want tientallen projecten waarvan de kosten fors hoger uitpakken en waarvan de materialen na een paar jaar naar beneden vallen, zouden toch vraagtekens moeten oproepen? Je zou haast denken dat hij geen opdrachten meer zou krijgen.

Toch is Calatrava weer hard aan de slag. De bouwplannen stromen blijkbaar nog altijd binnen. Momenteel is hij druk met een metrostation onder het WTC in New York. Als dat maar goed gaat…

Eén reactie

  1. Vorig jaar hebben we zelfde discussie op Dichtbij gevoerd, en ook de buitenlandse problemen aangekaart.Het grootste probleem is de scheiding tussen de ontwerper en de uitvoerder.
    =Als de opdrachtgever met een architect werkt , dan dient de architect in te staan voor de deugdelijkheid van het ontwerp van de gekozen constructie. Dat neemt niet weg dat de aannemer, indien deze een fout in de constructie van de architect fout heeft ontdekt, de aannemer een waarschuwingsplicht heeft en om die reden de opdrachtgever moet waarschuwen.= en;=De architect voerde ook de directie over het bouwproject.=Zover ik out het lijvige rapport over de bruggen heb begrepen ,was Calatrava alleen ontwerper, geen bouwdirecteur.En dan is in feite de uitvoerder/aannemer
    verantwoordelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *